Blog

Érdekes információk és aktualitások a kozmetikum készítés világából
2 nov 2021

Számháború a kozmetikumokban

//
Hozzászólások: 0
/

Ez a cikk valójában egy téves ámde gyorsan terjedő trendre hívja fel a figyelmet. Az én szakmai véleményem szerint ez a trend most veszélyesebb lehet, mint az eddigiek. Érdemes a cikket elolvasni, ha nem gondolkozol a nálunk való tanulásban, de igényes vagy a kozmetikumaidra vagy gyakorló kozmetikumgyártó vagy.

Nem árt, ha tudatos kozmetikum-felhasználóként, vagy kozmetikusként hiteles információhoz jutsz arról, hogy mit kensz magadra/a vendégeidre/a vásárlóidra. Ezért is lenne fontos, hogy minél több ember megtalálja azokat a forrásokat, ahol kozmetikumok valódi szakértői (nem önjelölt megmondóemberek, hanem valódi tudással rendelkező szakértők) tudósítanak a legfontosabb témákban.

Egy kedves barátnőmmel a minap a kozmetikumokról beszélgettünk. Azt mondta, hogy képzeljem, milyen jó vásárt csinált. Sikerült szereznie egy számára hiteles cég arckréméből 4000 Ft-ért olyat, ami 15% C vitamint tartalmaz. Bezzeg a másik cég nagyon lenézi a vásárlóit, mikor egy 8% C vitamint tartalmazó kencét 4500-ért árul. Persze nem árulja el a weboldalon, hogy csak 8% a C-vitamin-tartalom. Úgy kell erre rákérdezni! A barátnőm felháborodottan mesélte, hogy a kozmetikumgyártók mennyire lenézik a vásárlóikat, és hogy minden fontos információt úgy kell belőlük kihúzni.

Ez így nagyon téves gondolkodás, de nem ártalmas senkire. A C-vitamin úgy mit aszkorbinsav szinte egyáltalán nem szívódik be a bőrbe, illetve csak olyan pH tartományban, ami egy kozmetikumban nem megengedhető. A C-vitamin származékai ugyan jobban felszívódnak, de a hatás szempontjából teljesen mindegy, hogy 1 vagy 15% C-vitamin van egy krémben, az antioxidáns hatása ettől nem lesz erősebb. (Ha nem hiszed, gondold meg, mi jobb neked: ha a barátnőd 1 liter limonádét tesz az asztalra, mikor beülsz hozzá egy kósza csevegésre, vagy ha 15 litert tesz eléd? Az 1 litert még simán megisszátok az együtt töltött idő alatt kettesben, de mit kezdtek a 15 literrel?)

Az igazi probléma akkor adódik, ha modern hatóanyagokat halmozunk fel egy krémbe, és ezekkel is belemegyünk a számháborúba. A magukat igényesnek gondoló kozmetikum-gyártók halmozzák a peptideket, retinolt, és még ki tudja hányféle hatóanyagot a krémjeikbe, mert azt hiszik, ezzel látványosabb hatást érhetnek el, és végső soron jobb kozmetikumokat gyártanak.

De pont mi, a kicsik, akik jellemzően semmilyen hatásvizsgálatot nem végzünk a kozmetikumainkon, pont mi halmozzuk nagy százalékban a számunkra ismeretlen anyagokat a kencéinkben? Azért, mert hiszünk az alapanyag-webshop marketingszövegeinek? Anélkül, hogy ezen kívül tájékozódnánk az anyaggal kapcsolatos valódi kutatásokról? Nem is beszélve arról, hogy hosszú távú kutatások ezekről a modern készítményekről a dolgok természete miatt még nincsenek! És akkor még szót sem említettünk a lehetséges kereszthatásaikról! Komolyan gondoljuk, hogy ha beleteszünk háromféle peptidet egy kozmetikumba, azok nem hatnak kölcsön a bőrünk folyamataiban egymással?

Hiába kérdezik tőlem az ügyfeleim, hogy mit ne tegyenek egymás mellé a modern hatóanyagok közül a kozmetikumokban. Nagyon kevés vizsgálat van a különféle divatos anyagok egymásra gyakorolt hatásáról. Mivel ezek mostanában gyakran nagyon specifikus enzimreakciókat befolyásolnak, ezért szinte biztosan hatnak egymásra, de manapság még teljesen kiszámíthatatlanul, tudományos kontroll nélkül.

Akkor még nem is beszéltünk a fő elveinkről! Hogyan mondhatjuk magunkról, hogy természetes kozmetikumokat gyártunk, mikor nagy százalékban és ellenőrizetlenül halmozzuk egymásra az erősebbnél erősebb hatású hatóanyagokat!?

Persze kozmetikumgyártóként nagyon nehéz kívül maradni az ilyen trendeken. Nagyon nehéz figyelmen kívül hagyni a vásárlóink beszólogatásait a Facebook-on (mindenki találkozott már a jól értesült vásárlóval, aki a cetil-alkohol kapcsán rákérdezett a termék alkoholtartalmára?). A fent említett barátnőm is tett megjegyzést a közösségi médiában a 8% C vitaminos krém „csekély” hatóanyagtartalma miatt.

Mégis! Óvatosan és ésszel kövessük az efféle trendeket! A vásárló nem szakértő, még akkor sem, ha minden fellelhető információt elolvasott a neten! A gyártó viszont felelősséggel tartozik azért, hogy vigyázzon a vásárlóira!

Gyártóként, kozmetikusként, felhasználóként fontos a hiteles tudás ahhoz, hogy megalapozottan és okosan készíts/tervezz/ válassz magadnak kozmetikai terméket.