Blog

Érdekes információk és aktualitások a kozmetikum készítés világából
22 nov 2020

Kisvállalkozások a kozmetikai iparban

Ha kimondom azt a szót, hogy kozmetikai ipar, hatalmas multinacionális cégek képe jelenik meg a lelki szemeid előtt. Pedig bármilyen furcsa is, mikor megnyitod a saját ici-pici webshopodat, és az első vevő kopogtat nálad, abban a pillanatban te is ennek az iparágnak a részévé válsz.

Mikrovállalkozások szerepe a kozmetikai piacon

Még húsz évvel ezelőtt is teljesen nyilvánvaló volt, hogy a kozmetikai piacon, hogy a kozmetikai ipar globális útja a tőkekoncentráció. Talán három négy nagy multinacionális vállalat vásárolta fel a különféle híres márkákat, hogy arculatukat többé kevésbé megtartva mégis egy közös portfolió részévé tegye őket.

De a kétezres évek elején egy másik trend is megindult. Mikor a botmixerek a mindennapi életünk részévé kezdtek válni, jelentősen lecsökkentve ezzel a szappankészítés költségeit, mikrovállalkozások ezrei kerültek elő a semmiből. Kezdetben főként szappangyártással foglalkoztak. Hamarosan Európa piacain, karácsonyi vásárokon, és az internetes bevásárlóhelyen is megjelentek azok a gyártók, akik otthon, valamilyen piaci stratégiával, minél természetesebb szappankészítményeket kezdtek árulni.

Hamarosan a nagy vita is elindult a szappanpárti és a tenzides tisztálkodószerek hívei között. Ez nagyon jó reklámot csinált minden szappanárusnak, és kapcsolódó vállalkozásnak. A kétezertízes évek elejére a mikrovállalkozások stabilan megvetették a lábukat a kozmetikai piacon.

Igényes, legtöbbször kézzel gyártott, természetes alapanyagokból álló termékeket kínálnak, szemben a nagy cégek professzionális, sok szempontból tesztelt termékeivel. Szinte személyre szólók ezek a készítmények, kis termékszámmal, de gyorsan változóan.

Nem is beszélve arról a különleges vásárlói élményről, amit egy kisvállalkozástól megrendelt termék jelent a fogyasztónak. A „támogatom a hazai gyártmányt” elvétől, a személyes ismeretségig, a természetes, vagy a „nekem szóló” élményig, és mert „benne bízom” megéléséig. Ebben a személyes kapcsolatoktól elszakadt világban, a kisvállalkozásoktól való közvetlen vásárlás, emberi érintést jelent a vásárlóknak.

Talán ezért, talán a más üzleti stratégiák miatt, mára a kisvállalkozások összessége mérhető piaci részesedést tudhat magáénak a kozmetikai ipar szegmenseként.

Mikrovállalkozások érdekképviselete

Éppen emiatt nagyon fontos lenne, hogy a mikorvállalkozások multinacionális cégekétől eltérő helyzetét, és érdekeit a piac és a szabályozások elkezdjék figyelembe venni, és megjeleníteni.

A termékbiztonság és a fogyasztóvédelmi elvek maximális védelme mellett fontos lenne, hogy a kisvállalkozók hangja is megjelenjen a szabályozás diskurzusaiban.

Az EU törvényei jók és betarthatók a kisvállalkozások számára, de a tájékoztatás hiányosságai miatt az érintettek keveset tudnak erről. Ráadásul a szabályozó szervek következetlenségei miatt az ezzel foglalkozó cégek helyzete is gyakran reménytelenné válik.

A Magyarországi érdekképviseleti szövetség megalapítása a 2012-13-as évben egyszer már zátonyra futott. Azóta is minden piaci résztvevő hangsúlyozza és érzi ennek szükségességét, de igazi felhajtóerő ebben az irányban egyáltalán nem létezik.

Emiatt ma is az a gyakorlat, hogy egyéni alkuk, egyeztetések mentén építi mindenki a maga műhelyét, hozza létre a saját termek skáláját.

De a világ más országaiban is hasonló a helyzet. Kozmetikai kisvállalkozói szerveződésekről keveset tudni mind az EU-ban, mind a világ más országaiban. Talán ennek oka az okos szabályozás, és a szereplők erős elhivatottsága.

Te mit gondolsz erről? Kommentelj a Facebookon, ha van véleményed vagy tapasztalatod ebben a témában.

Válaszolj