Hatóanyagok egy termékportfólióban
Rengetegen keresnek meg induló és már tapasztalt vállalkozók, azzal a kérdéssel, hogy az Elemental.eu-n megjelenő legújabb peptidhatóanyagot, vagy innovatív növényi kivonatot beletegyék-e a legújabb termékükbe.
Sokan hiszik azt, hogy minél többféle hatóanyagot tesznek a krémekbe, annál jobb minőségű lesz a termék. Sokat harcolok ezzel, és gyakran nem is tudom őket lebeszélni a negyedik-ötödikfajta specifikus anyagról a krémek receptjeiben.
Pedig a hatóanyagok stratégiai kiválasztása a termékportfólióban nemcsak gazdasági kérdés. Manapság, amikor az emberek már elég könnyen mutatnak allergiás reakciókat különféle anyagtípusokra, nagyon fontos, hogy lehetőleg alacsonyan tartsuk a szervezetünkbe juttatott újfajta anyagok mennyiségét. Azaz, hogy válogassunk a szóba jöhető hatóanyagok közül, és ne bombázzuk a szervezetünket számára ismeretlen készítmények tömkelegével.
Hagyományos hatóanyagok előnyben
Manapság már mindenki legyint a körömvirágra, az aloéra, vagy a kamillára, amikor hatóanyagként akarom kínálni számukra. Aki próbált már otthon gyereket, férjet, nagymamát gyógyítani, gyakran tapasztalhatja, hogy ezek az anyagok extrém hatékonyak. Akár önmagukban, teaként, vagy lemosóként is. Hogyan lehetséges az, hogy ha én készítem a krémet otthon, akkor hatékony, ha meg a boltban veszem meg, akkor nem?
A kamilla, aloé, körömvirág természetesen a bolti krémekben is hatékony, ha benne van a megfelelő koncentráció. Ezért ezek egyáltalán nem hatástalan adalékok! Ha jól formulálod a terméket, és beleteszed a hatásos koncentrációkat, akkor a hagyományos hatóanyagok is kiváló eredményt produkálnak. Ráadásul mindannyian ismerjük őket, tudjuk magunkról, ha érzékenyek vagyunk rá, senki számára nem okoz meglepetést a hatásuk.
Persze ezek az anyagok többnyire nem elég jók marketing szempontból. Nincs semmi igazán különleges egy ezredik fajta körömvirág krémben, vagy egy aloés testradírban. Ilyet minden olcsó boltban is lehet kapni. Senki sem fogja elhinni nekem, hogy az én krémem más, mint a többi, ha nem turbózom fel valami igazán különlegessel. Ez a mai korunk sznobizmusa, és ezt érdemes figyelembe venni a terméked receptjeinek kialakításánál is.
Ezért nagyon fontos a termékportfóliód kialakításánál, hogy használd bőven a hagyományos hatóanyagokat a megfelelő koncentrációban, hogy biztosítsd egy-egy termék hatékonyságát, és adj hozzá speciális hatóanyagokat a funkcionális hatásokért és a marketing kedvéért.
Speciális hatóanyagok, mint funkcionális kiegészítők
Funkcionális hatásoknak nevezem azokat a kozmetikum által elért eredményeket, amik látványos hatásúak, és megnevezhetők egy kozmetikai kezelés eredményeképp. Ilyen a ránctalanító hatás, a pattanások számát csökkentő hatás, a kipirosodás csökkentésének elérése, az anti aging hatások, mattító, rugalmasító hidratáló eredmények.
Ahhoz, hogy ezeket a szavakat használhasd a címkén, a termékekről elvileg hatásvizsgálatot kell végezni. Erre, a Magyarországi vállalkozások nagy részének a tőkeszegénység miatt nincs lehetősége. Ezért lehetőleg olyan hatóanyagokat szeretne használni, ahol a gyártó cég már elvégezte a hatékonysági teszteket, és erre hivatkozva meg tudja mondani, milyen koncentrációban alkalmazva milyen hatást várhatunk egy-egy összetevőtől.
Mindannyian tudjuk, hogy az Acmella ránctalanító hatású, mert többször tapasztaltuk, és mert a gyártó cég is szigorú vizsgálatokat végzett e célból, és százalékokban mérhető hatást mutat nekünk a brossúrájában. A vadrózsa olaj is ránctalanító, rugalmasító hatású, ezt is látjuk minden felkent krémben, mégsem írhatjuk rá egy vadrózsaolajos krémre ezt a szót, hiszen soha senki nem vizsgálta tudományos módszerekkel az állítás igazságtartalmát.
Egy ránctalanító krémbe tehát Acmella dukál, mert ez lesz az a komponenes, ami bizonyítja a hatását a címke igazságtartalmát vizsgálók számára drága hatásvizsgálatok nélkül is.
Hasonló dolgok igazak a legtöbb funkcionális hatásra a fent említettek közül.
Ezért tehát összefoglalva a következők a javaslataim a hatóanyagok helyes megválasztására a termékportfóliódba:
- Használj lehetőleg minél többféle hagyományos hatóanyagot!
- Használj annyi speciális hatóanyagot, ami a termék nevébe belefér!
- Ne használj több hatóanyagot, mint ami szükséges és elégséges a krémed hatásosságához!
- Szelektálj! Ha egy anyagot marketingértéke miatt használsz, akkor elég mutatóba a krémbe (lásd, híres, ámde hatástalan összetevők). Ha a termék neve miatt használod (pl. ránctalanító komponens), akkor ragaszkodj a hatásos koncentrációhoz! Ha a hatása miatt használod, akkor mindig figyelj a hatásos koncentrációkra! Más okból (pl extra hidratáló hatás egy ránctalanító krémben) pedig ne használd!