Blog

Érdekes információk és aktualitások a kozmetikum készítés világából
2 feb 2018

Ti kérdeztétek: Miért kerülnek más alapanyagok a bolti krémekbe, mint az otthon használtakba?

Ezt a kérdést mindenki, aki csinált már magának kozmetikumot, legalább egyszer felteszi magának. Most konkrétan Sára kérdezte a Facebookon:

„Olyan jó krémeket lehet készíteni növényi olajokból és vízből, természetes anyagokkal. Miért használnak a bolti kozmetikumokba olyan sok mást? Ennek főleg gazdaságossági okai vannak? Mit gondolsz?”

Te is másképp csinálod!

Gondold csak meg: Ha magadnak, vagy a barátnődnek készítesz krémet, vagy bármilyen kozmetikumot, akkor elég pontosan tudod, hogy mire van szükséged. Mire vagy érzékeny, mit szeret a bőröd, milyen bajodat akarod orvosolni, vagy éppen szépíteni az adott kencével. Néha nagy a baj: szembe jött egy kisebb háztartási égés, vagy a túl sokat voltál a napon, esetleg kijött egy-két pattanásod: Ezekre mind-mind specifikus krémeket csinálsz magadnak. Te tudod, hogy mennyi hatóanyaggal, milyen fontos szempontokat kell figyelembe venni egy-egy krém készítésénél.

Ha bolti krémet készítesz, nagyon sokféle szempontot nem tudsz figyelembe venni. Ezért olyan krémeket kell készíteni, amik minél több embernek jók, működnek. Ráadásul természetesen a pénztárcádra is figyelned kell.

A bolti krémekbe ezért nem érdemes annyiféle hatóanyagot tenni, mint a sajátjaidba. Ha magadnak készítesz, akkor a saját ízlésedet kövesd! De ha a piacra dolgozol, akkor igazodj inkább a vásárlói igényekhez. Lehetőleg kerüld a hasonló hatású hatóanyagok használatát a piacra készült krémekbe. És ne akarj túl sok funkciót tenni egy termékbe. Inkább készíts többféle kozmetikumot, és azokba oszd el a kezeléseidet.

A nagy vállaltok stratégiái:

A nagyvállaltok stratégiái egészen mások, mint a kis gyártóké. Ők más üzleti modellel dolgoznak. Náluk hosszabb idő és nagyobb ráfordítás egy új terméket vagy termékcsaládot értékesítésre késszé tenni. Emiatt ők alapvetően három fő szempontot tartanak szem előtt:

  • a termék dobozba kerülési ára (alapanyag + doboz + címke)
  • termék stabilitása és eltarthatósága
  • marketingelhetőség

Ezen három szempont optimálásával készülnek a multinacionális piacra szánt hosszú szavatossági idejű termékek.

Hogy miért válasz ez a kérdésünkre? Mert az eltarthatóság és az ár a válasz arra, miért lesznek a növényi olajokból szintetikus emollientek, mire a boltba kerülnek. A marketingelhetőség a válasz a fölösleges hatóanyagokra a kozmetikumokban, de arra is, hogy miért van annyi kókuszos, banános, vagy éppen mézes kozmetikum a drogériák polcain.

Hogyan tudok különböző célokra optimalizált kencét tervezni?

Ez persze fontos kérdés. Ha eladsz már kencéket, vagy ha akár személyre szabott kezeléshez keresel valamiféle alapkencét, amibe majd hatóanyagokat keversz, mindenképpen szükséged lesz arra, hogy keress olyan optimalizált recepteket, amikbe kizárólag a szükséges és elégséges alapanyagot és hatóanyagot tervezed bele.

Láttam már olyan krémet, amiben három különböző alapanyag optimalizált hatást ér el, de olyat is, amikor 15 különféle anyagból kevert kence tudott csak optimális hatást elérni.

Hogy ezt pontosan hogyan tudod megtervezni, ahhoz segíthet, ha megtanulod, pontosan mi az a szükséges és elégséges dolog, ami egy adott célra készült kozmetikumban hatásos kombinációt alkot.

Emiatt nagyon fontos, hogy ha kencekészítésre adod a fejed, keress egy számodra hiteles forrást, akitől az optimalizált recepttervezést megtanulhatod. Ha már gyakorlott kencekészítő vagy, akár már adsz is el kencéket, hidd el: egy jó tanfolyam után akár egy év alatt is megspórolod az alapanyagköltségen a tanfolyam árát, miután a receptjeidet a szükséges és elégséges alapanyagfajta szempontjából átbeszéltük.