Blog

Érdekes információk és aktualitások a kozmetikum készítés világából
19 máj 2017

Ti kérdeztétek: Valóban jobbak a drága kozmetikumok az olcsóbbaknál?

//
Hozzászólások: 0
/

Timi kérdése a hétvégén egy kedves e-mailben:

„A múltkori cikkedben számomra is érthetően sikerült végre összefoglalnod, hogy mit és hogyan kenjek az arcomra. Ma ennek szellemében bementem egy drogériába, és körülnéztem. Zsíros bőrre ajánlott kézkrémből láttam 800 és 8000 Ft-ért is kiválóként reklámozottat. Ilyenkor mindig értetlenül állok a pult előtt. Ha olyan szerencsés lennék, hogy megengedhetnék magamnak havonta egyszer egy-két 50 ml-es krém megvásárlását néhány ezer Ft-ért, megtegyem-e? Vajon tényleg jobban ápolják a bőrömet ezek a krémek, mint az olcsóbbak?”

Igen és nem

Azt mondanám, hogy igen, és azt is mondanám, hogy nem. És tulajdonképpen azt hiszem, mindkettő igaz lenne.

Mert a kozmetikumok minőségét természetesen nem az áruk, hanem az összetevőik, és azok harmóniája határozza meg.

Egy ideális világban…

Kozmetikumtervezőként nagy tapasztalatom, hogy nagyon olcsó összetevőkből is lehet hatékony kozmetikumokat gyártani. Magam is dolgoztam már olyan feladaton, ahol kevés pénzből kellett jó minőségű kozmetikumot tervezni. A természetes alapanyagok csodája akkor is működik, ha nincs specifikus hatóanyag a krémben: ha jó érzékkel, a megfelelő célra tervezve, keverünk ki jól megválasztott természetes olajokat harmonikusan összeállított természetes virágvizekkel, és vitaminokkal, és mindezt pontosan a célnak megfelelő arányban és emulgeátor segítségével tesszük, fillérekből vagy néhány 10 forintból nagyon hatékony arcápolót keverhetünk magunknak.

Persze a jó ár-hatékonysággal összeállított kozmetikumoknak a boltban sem kell(ene) drágáknak lenniük.

Ezzel párhuzamosan persze az is igaz, hogy ha van lehetőségem rá, akkor nagyon specifikus hatóanyagokkal manapság szinte csodákat lehet művelni az emberi bőrrel. Ahogy a kozmetika tudománya egyre jobban megérti a krémek működési mechanizmusát, úgy egyre jobban adott célra készült hatóanyagokkal és hatóanyag-komplexekkel tudjuk a bőrödet nagyon sok évvel fiatalabbá varázsolni.

Egy drága krémben tényleg az adott célra specifikus hatóanyag-komplexxel megnövelt hatásra számíthatunk, legalábbis ideális esetben.

Vásárlók igényei

Ez persze a gyakorlatban nem így van.

A kozmetikumkészítőknek ugyanis nagyon erős tapasztalata az, hogy a vásárlók többnyire az ára alapján hisznek egy krém hatékonyságában. Még akkor is, ha ellenkező tapasztalataik vannak. A drágább krém automatikusan jobb is, legalábbis, mi kozmetikumfogyasztók nagy többségben így gondoljuk.

Ráadásul nem értjük az összetevők INCI listáját a kozmetikumok címkéjén. Így nem információ birtokában, és sajnos többnyire nem is tapasztalatból, hanem az érzéseink alapján döntünk egyegy kozmetikum-márka mellett.

Ezért a kereskedők így is pozícionálják a kozmetikumokat: kinek (milyen pénztárcájú embernek) akarják eladni. Neki készítik el a kozmetikum külső megjelenését, hozzá igazítják az illatokat is, és még sok olyan apróságot, ami egyáltalán nem befolyásolja azt, hogy mennyire hat a bőrödre. Cserébe gyakran, még drága termékek is igénytelenül, vagy legalábbis nem a modern elveknek megfelelően vannak megtervezve, és néha a speciális hatóanyagok is hiányoznak, még a drágább kozmetikumokból is.

Hogyan tudhatsz meg valódi információt a kozmetikumokról, még vásárlás előtt?

Ha megtanulod értelmezni egy termék INCI listáját.

Ez a feladat két részből áll. Egyrészt meg kell érteni a rajta szereplő szavakat. Ez nem nehéz feladat, hiszen a Google segítségével és kis gyakorlattal nagyon jó leírásokat találhatunk az egyes összetevőkről. Mindez csak idő és tapasztalat kérdése. Amit így nyerünk az sok mozaikdarabka arra vonatkozóan, hogy miből áll egy krém.

De ez nem elég. A mozaikdarabkák ismeretében még nem tudsz meg mindent az egész képről. Valamilyen módon össze kell tudni tenni a kozmetikumot az összetevőiből.

Ebben segít Neked legújabb tanfolyamunk: Az INCI kód megértése. Ebben nemcsak a kódot fejtjük fel számodra, de azt is megtanítjuk, hogy hogyan lásd a mozaikok mögött az egész képet.